Arata Meniul Lateral
Cum zboara un balon cu aer cald?

 Te-ai intrebat vreodata cum zboara un balon cu aer cald? Sau de ce sunt baloanele cu aer cald atat de mari? Sau cum tin oare baloanele aerul in interior daca in partea de jos au o gaura? Ei bine, acum este momentul sa primesti si raspunsurile la aceste intrebari! Ti-ai dorit vreodata sa zbori ca o pasare si sa te avanti in inaltul cerului?

Crezi ca ti s-ar parea distractiv sa planezi la inaltime si sa vezi totul de sus? Chiar daca este foarte putin probabil sa ne creasca aripi si sa reusim sa zburam pe cont propriu, tot putem avea sansa de a vedea lucrurile din perspectiva unei pasari, urcandu-ne pur si simplu intr-un balon cu aer cald! In mod sigur ai mai vazut baloane cu aer cald pictand cerul ca niste punctulete colorate in nuante vii si cu modele haioase.

Insa… te-ai intrebat vreodata cum stau aceste baloane in aer? Baloanele cu aer cald zboara datorita unui principiu stiintific foarte simplu: aerul cald se ridica: aerul cald este mai usor (si mai putin dens) decat aerul rece, ceea ce inseamna ca se ridica.

Daca locuiesti intr-o casa cu mai multe etaje, probabil ca ai simtit deja pe propria piele efectul acestui principiu, mai ales in zilele calduroase de vara. Daca pivnita casei tale va fi in general destul de rece, iar parterul destul de confortabil, la etaj vei observa ca aerul este mult mai cald, iar urcand la mansarda vei regasi acolo cel mai fierbinte aer din intreaga casa.

Partea efectiva de balon a unui balon cu aer cald se numeste “anvelopa” si este confectionata in general din nylon. Nylonul este materialul ideal pentru baloanele cu aer cald, pentru ca este usor, rezistent si nu se topeste la fel de repede ca alte materiale atunci cand ajunge in contact cu caldura. Sub balon este pozitionat un arzator, care foloseste propanul drept combustibil, pentru a trimite balonul sus si pentru a-l face sa se deplaseze.

Cand pilotul aprinde arzatorul, flacara incalzeste aerul si il directioneaza catre anvelopa. Cand aerul din anvelopa se incalzeste, balonul incepe sa se umfle si sa se ridice, tragand dupa el si cosul atasat – si pe toti cei care se afla in interiorul acestuia. 0.030 metri cubi de aer cald in interiorul unei anvelope pot ridica 7 grame, ceea ce este o greutate foarte mica. De aceea, baloanele cu aer cald trebuie sa fie masive.

Pentru a ridica greutatea unui cos si a pasagerilor, ele trebuie sa capteze o cantitate foarte mare de aer cald. Probabil ca te intrebi de ce este o gaura in partea de jos a anvelopei… Nu ar trebui oare ca aceasta sa fie inchisa? De ce nu iese aerul din ea? Aerul cald pluteste, ceea ce inseamna ca se ridica si de aceea nu va cadea niciodata catre partea de jos a balonului.

Atata timp cat aerul ramane incalzit, el se va ridica, impingand balonul in sus si mentinandu-l in stare de plutire. Cu cat balonul contine mai mult aer, cu atat flotabilitatea sa este mai mare. Ceea ce inseamna ca baloanele mai mari se pot ridica mai mult decat baloanele mici. Cand e momentul pentru revenirea pe sol, pilotul deschide o valva numita “valva parasuta”.

Valva este, practic, un ventilator situat in partea de sus a anvelopei, care permite unei parti a aerului cald sa iasa din anvelopa. Iesirea partiala a aerului cald determina, de asemenea, si racirea treptata a aerului ramas, astfel incat balonul va incepe sa coboare incet catre Pamant.

Garantez ca un zbor cu balonul cu aer cald este o experienta pe care nu trebuie s-o ratezi!