X

Istoria cadourilor experienta

Cadourile sub forma de experienta exista pe piata de la inceputul anilor ’90, ajungand in aproape trei decenii sa fie segmentul cu cea mai mare crestere dintr-o industrie britanica a cadourilor ce valoreaza aproximativ 200 de miliarde de lire sterline, si extrem de apreciate in intreaga lume.

Spre deosebire de cadourile materiale, cadourile sub forma de experienta permit celui care le primeste sa traiasca o experienta speciala pentru el (poate noua sau poate una care ii place extrem de mult si pe care o face adesea), cum ar fi skydivingul, caiacul, curse de masini sau chiar un tur intr-o podgorie sau crama.
In general cadourile experienta se impart in cateva categorii distincte, astfel incat sa poata fi mult mai usor departajate. Iata cele mai populare categorii:

Aventura – skydiving, caiac, rafting, parapanta.
Sofat – raliuri, masini de curse, masini V8, masini clasice.
Experiente gourmet – degustare de vinuri, degustare de trabucuri, lectii de gatit gourmet, experiente de degustare a unor meniuri speciale.
Experiente romantice in 2 – cine romantice, weekenduri romantice.
Experiente spa – tratamente spa, pilates, masaje cu pietre.
Calatorii – iesiri de weekend, golf etc.

Cadourile experienta – o piata in crestere in intreaga lume 1

Cadouri-experienta. Cum a inceput totul?

Pionierul acestei industrii atat de atractive a fost compania britanica Red Letter Days, care a ajuns pe culmi uriase de profit inainte sa ajunga in cele din urma la faliment.
Red Letter Days a fost fondata de afacerista britanica Rachel Elnaugh care a venit cu ideea cadourilor experienta dupa ce a tot cautat un mod creativ de a-i oferi tatalui sau bilete la un meci de cricket al echipei nationale a Marii Britanii. Succesul avut de Red Letter Days a facut ca Elnaugh sa castige premiul Ernst&Young de antreprenorul anului in 2002 si, de asemenea, sa fie parte a show-ului de televiziune Dragon’s Den difuzat de BBCTV.

Cadourile experienta – o piata in crestere in intreaga lume 2

Red Letter Days a fost cumparata in 2005 de catre Theo Paphitis si Peter Jones, si ei participanti la Dragon’s Den.
Dupa succesul Red Letter Days, in Europa au aparut o multime de companii specializate pe vouchere experienta. In 2001 a fost infiintata si cea mai mare companie australiana de vouchere experienta, RedBalloon. Pana in 2010 aproape toate tarile din Uniunea Europeana aveau cate un provider de vouchere experienta, incepand cu state precum Germania si pana la tari mai mici, precum Cipru.

Cadourile experienta ajunga pana in SUA

Desi foarte apreciata atat in Europa cat si in Australia, ideea de cadouri experienta nu a devenit populara in Statele Unite decat abia in 2004-2005. Intre 2004 si 2005 au fost infiintate cele mai mari companii de cadouri exprienta din SUA – Great American Days (2004), Excitations (2005), Cloud 9 Living (2005), Xperience Days (2004), care continua sa functioneze si astazi.

Cadourile experienta – o piata in crestere in intreaga lume 3

Cine cumpara cadouri – experienta si cat?

Incepand din anul 2009, piata de cadouri experienta este o piata bine stabilita, extrem de competitiva, cu cifre ajungand pana la cateva milioane de dolari, atat in UK, cat si in Australia si America.
Un sondaj facut in noiembrie 2005 de catre cei de la American Express a relevat ca darurile experienta erau pe un trend ascendent: 30% dintre cei intrebati aveau de gand sa ofere cadouri experienta in anul respectiv, comparativ cu 23% in anul anterior.
Sondajul a relevat, de asemenea, si faptul ca darurile experienta sunt in mod deosebit populare in randul consumatorilor cu varste cuprinse intre 18 si 44 de ani. Un alt studiu din anul 2007 desfasurat de Mintel estima ca piata de cadouri experienta din Marea Britanie are o valoare de 98 de milioane de GBP.

Cadourile experienta – o piata in crestere in intreaga lume 4

Unul dintre avantajele majore ale industriei cadourilor experienta este gradul mare de confort resimtit de consumatori atunci cand cumpara cadouri online, si nu orice fel de cadouri, ci unele cu adevarat speciale. Astfel, potrivit unui sondaj efectuat in decembrie 2012, 69% dintre voucherele experienta pentru o zi, din UK, fusesera cumparate online.

0
    0
    Cosul tau
    Cosul tau este golInapoi la magazin