X

Cum depasesti teama de inaltimi? 1

In lumea tuturor fricilor existente, teama de inaltimi este o frica relativ comuna. Daca suferi de aceasta frica si vrei sa preiei controlul, iata mai jos cateva tehnici care te vor ajuta sa-ti depasesti teama de inaltimi!

Teama de inaltimi nu este deloc ceva nou sau rar intalnit. Cunoscuta sub denumirea stiintifica de “acrofobie”, teama de inaltimi inseamna mult mai mult decat o frica normala sau o stare de anxietate atunci cand te afli la o inaltime extrema si periculoasa. Acrofobia este teama intensa de inaltimi care nici macar nu sunt foarte mari!

Frica poate fi declansata de ceva simplu, de pilda faptul ca stai pe o treapta ingusta sau ca te uiti pe o fereastra de la un etaj deasupra nivelului pamantului. Acrofobia iti poate crea un handicap destul de mare si poate avea un impact important asupra vietii de zi cu zi.
Daca te confrunti cu aceasta problema si vrei sa preiei controlul, iata mai jos cateva tehnici care te vor ajuta sa iti depasesti teama de inaltimi!

1. Expunerea treptata la frica

Infrunta-ti fricile – e adevarat ca este un cliseu pe care l-ai tot auzit si care face parte din citatele si discursurile motivationale, dar este important atunci cand vine vorba despre depasirea fricii de inaltimi, pentru ca expunerea la ceea ce iti creeaza frica te ajuta sa iti elimini sensibilitatea la factorul declansator al fricii.

Un mod excelent de a folosi aceasta tehnica pentru a-ti depasi teama de inaltimi este sa te expui in mod treptat la inaltimi care te fac sa te simti inconfortabil. Incepe cu ceva mai mic – de pilda poti face o plimbare pana la baza unui deal si sa contruiesti treptat pana ajungi sa mergi din ce in ce mai sus. Sau poti face acelasi lucru de data aceasta cu o cladire cu mai multe etaje, urcand treptat cate un nivel. Aceasta metoda a expunerii gradate necesita timp, dar in cele din urma vei ajunge in varful dealului, gata sa faci ceva ce nu credeai ca vei putea face vreodata.

2. Treci frica prin filtrul ratiunii

In cazul acrofobiei, teama este adesea declansata in situatii irationale. De pilda, poate fi vorba despre frica de a te afla la ultimul etaj al unei cladiri, in ciuda faptului ca aceasta este extrem de sigura si e complet improbabil sa se intample ceva rau.
Odata aparuta frica, este usor sa devii anxios si sa uiti de gradul ridicat de siguranta al unei situatii. Poate fi foarte usor sa gandesti irational si sa iti alimentezi teama.

Pentru a te opune acestei tendinte, incearca sa faci un efort constient sa te gandesti la situatiile care iti declanseaza teama de inaltimi si sa le treci prin filtrul ratiunii. Explica-ti tie insuti ca nu e nevoie sa-ti fie teama de inaltimea respectiva si ca esti in maxima siguranta. Aceasta garantie te poate ajuta in mod real sa lucrezi la a-ti depasi teama de inaltimi.

3. Pregateste-te

Atunci cand vrei sa iti depasesti frica, secretul este pregatirea. Gandeste-te la fiecare detaliu dinainte de a te afla in situatia care stii ca iti va provoca teama; imagineaza-ti cum te vei simti in situatia respectiva si gandeste-te ce poti face pentru a te relaxa.

Acest proces este extrem de benefic atunci cand stii ca urmeaza sa te afli intr-o situatie care iti evoca frica, pentru ca stiind la ce te poti astepta, reduci probabilitatea de a te panica si de a fi agitat in situatia data. Procesul de planificare te ajuta sa normalizezi conceptul de a te afla la inaltime, ajutandu-te sa accepti si sa ai incredere.

4. Incearca tehnici de relaxare

Bataile rapide ale inimii, respiratia sacadata, transpiratia in exces – toate acestea sunt simptome asociate in mos obisnuit cu teama de inaltimi, iar aceste simptome pot duce la amplificarea fricii si a panicii.

Tehnicile de relaxare te pot ajuta sa minimizezi aceste simptome si sa le tii sub control. Exercitiile de respiratie profunda sunt una dintre cele mai simple tehnici pe care le poti exersa si care te pot ajuta in mod real sa te simti mai relaxat.
De asemenea, este benefic sa ai ceva de facut pe care sa te concentrezi, in loc sa te gandesti tot timpul la frica pe care o simti.

5. Alege activitatea potrivita

Daca esti genul care prefera natura, vei simti probabil ca acrofobia te limiteaza sa ajungi in unele locuri sau sa faci anumite activitati. Provocarea continua prin activitati noi este un mod excelent de a-ti infrunta fricile, insa poti incepe usor si sa iti propui sa ajungi treptat din ce in ce mai sus, in loc sa incepi cu ceva prea intens sau descurajator.

Poti incerca, de pilda, sa mergi prin defileuri – o activitate minunata ce nu implica prea multe inaltimi, ci doar sa te urci pe stanci de dimensiuni mai mici. Poti incerca, de asemenea, camerele cu podea de sticla, ce iti permit sa fii la inaltimi foarte mari insa cu o siguranta extrema. Apoi, ai putea incerca escalada, unde te vei catara doar asigurat si alaturi de un instructor. Odata ce ai cucerit aceste borne, iti poti lansa o provocare mai mare, cu un traseu de via ferrata, o adevarata aventura la inaltime.

Fie ca vrei sa iti invingi temerile in aer liber sau in interior, stabileste-ti mici obiective pe care vrei sa le realizezi si concentreaza-te pe a le atinge rand pe rand.
Teama de inaltimi poate avea un impact urias asupra vietii tale, insa nu trebuie sa o accepti ca pe un dat al sortii! Cu ajutorul ponturilor de mai sus teama de inaltimi va fi mult mai usor de invins!

Sursa: https://www.howstean.co.uk/blog/how-to-overcome-a-fear-of-heights/

0
    0
    Cosul tau
    Cosul tau este golInapoi la magazin