X

Off-roading-ul – dinamica si tipuri de condus 1

Pentru majoritatea soferilor, un teren denivelat, noroios si pietros este un adevarat cosmar. Insa pentru pasionatii de off-road cu cat drumul este mai dificil, cu atat este mai bine. Iar varianta ideala este chiar sa nu existe drum deloc!

Off-road este termenul folosit pentru condusul pe orice alta suprafata in afara de asfaltul tipic – campuri, albii de rauri, mlastini noroioase, dune de nisip, plaje, versanti de munti, pietris, bolovani si chiar drumuri nereparate.

Unii off-roaderi se bucura de peisajele naturale, in timp ce altora le place provocarea tehnica pe care o aduce condusul pe un teren denivelat. Indiferent de motivul pentru care alegi sa faci off-road, el poate fi un mod excelent de a-ti petrece timpul liber alaturi de prieteni. Incearca o tura de off-road in Muntii Iezer pentru un plus de adrenalina si peisaje spectaculoase.
Desi, tehnic vorbind, poti face off-road in orice vehicul, camionetele, SUV-urile si alte vehicule cu garda inalta sunt mai potrivite pentru a face fata socurilor si loviturilor.

Legile fizicii in off-road

Unul dintre cei mai importanti factori pentru succes in off-roading este tractiunea, sau aderenta cauciucurilor la suprafata de condus.
Tractiunea este determinata de tipul de cauciucuri, de dimensiunea lor si de presiunea aerului. Tractiunea 4×4 (4WD) confera celor patru cauciucuri o aderenta mai buna si control la sol. Scaderea presiunii in anvelope creste si tractiunea, permitand unei suprafete mai mari a cauciucului sa aiba contact cu drumul.
Impulsul mecanic – masa vehiculului inmultita cu viteza – este si el important in off-road, pentru ca este cel care te va duce in varful dealului.
Inainte de a iesi la o tura de off-road, va trebui sa cunosti trei unghiuri ale vehiculului, astfel incat sa iti poti proteja masina de zgarierea de pietre si de alte obstacole si sa eviti sa ramai blocat.

  •  unghiul de abordare – unghiul maxim al unui deal sau obstacol pe care il poate depasi partea din fata a masinii.
  •  unghiul de degajare – acelasi lucru valabil pentru partea din spate a masinii.
  •  unghiul de rampa (breakover angle)- unghiul dintre cauciucuri si mijlocul partii inferioare a masinii.

Off-road in noroi (mudding)

Off-roading-ul – dinamica si tipuri de condus 2

In forma sa cea mai simpla off-road-ul in noroi inseamna efectiv condus prin noroi. Muddingul sau off-road-ul in noroi este inselator, pentru ca nu stii intotdeauna ce se ascunde sub noroi – pietre, trunchiuri de copaci, etc.

Exista multe tipuri de noroi, de la cel subtire si lichid pana la cel gros si alunecos, fiecare cu provocarile sale si necesitand tehnici diferite de condus.

Tehnicile de condus in noroi se bazeaza pe mentinerea si controlul vitezei: trebuie sa conduci destul de repede incat sa treci peste suprafata fara sa te opresti si fara sa te afunzi, dar suficient de incet incat sa poti gestiona orice obstacol ascuns sub noroi. Tot secretul este sa mentii o viteza constanta pe intregul traseu. Insa rapiditatea de pe traseu depinde de tipul de noroi si de vehicul. Desi poti face off-road in noroi cu aproape orice tip de cauciuc, cele mai bune sunt cauciucurile concepute special pentru noroi.

Off-road in nisip (dune bashing)

Off-roading-ul – dinamica si tipuri de condus 3

Off-roadingul in nisip este, tehnic vorbind, o combinatie intre off-road in noroi si condusul pe dealuri. Este o activitate turistica populara in unele parti din Arabia Saudita si din Emiratele Arabe, unde exista si excursii organizate de off-road. Sunt insa si zone in care este ilegal, pentru ca off-roadingul este considerat o amenintare pentru dune.
In off-roading-ul pe nisip cunoasterea unghiurilor masinii este un aspect foarte important.

Daca nu cunosti unghiul de abordare poti sa ajungi cu bara in nisip, iar daca nu stii unghiul de rampa poti ramane intepenit pe varful dunei. Ca pe orice deal, va trebui sa castigi suficient impuls incat sa ajungi pe varf fara sa te opresti. Daca pornesti incet, vei fi nevoit sa cobori sau sa intorci, iar intorsul pe deal este extrem de periculos pentru ca risti sa te rastorni cu masina.
Pentru off-road pe nisip cele mai bune cauciucuri sunt cele mai late, mai putin predispuse la scufundare. De asemenea, reducerea presiunii in anvelope va fi de ajutor.

Green laning

Off-roading-ul – dinamica si tipuri de condus 4

Aceasta este in general cea mai usoara forma de off-road, implicand condusul oriunde, dar nu pe drumuri asfaltate – in general trasee de padure, rurale sau drumuri in stare proasta. Este un stil foarte atractiv datorita aventurii si peisajelor, dar si datorita riscurilor limitate de avariere a vehiculului. Insa, din pacate, green laningul poate fi responsabil de poluarea mediului.

Daca soferul nu este atent, poate afecta viata vegetala, fauna locala, poate deteriora traseele pentru calarie si pentru ciclism si poate eroda pamantul. Iti poti minimiza impactul conducand lent si fiind intotdeauna constient de ceea ce atingi in drum.

Pasionatilor de off-road le place green laningul pentru ca in general nu necesita modificari aduse masinii, iar in majoritatea cazurilor nu e nevoie nici de cauciucuri speciale. Va trebui, insa, sa ai o masina cu o garda ridicata, pentru ca exista sansa sa dai de pietre mici si de dealuri, carora o masina mai joasa nu le poate face fata. In acest tip de off-road gropile si santurile reprezinta cel mai mare pericol.

Rock crawling

Off-roading-ul – dinamica si tipuri de condus 5

Condusul pe pietre sau rock crawling este una dintre cele mai dificile forme de off-road: vei avea de infruntat pietre mici, pietre mari, bolovani si chiar versanti muntosi. Activitatea necesita precizie, planificare si cunoasterea vehiculului. Secretul in rock crawling este viteza cu care treci usor peste pietre, de unde si numele de “crawling” (tarat): se recomanda chiar o viteza maxima de 4.8 km/h.

Mersul cu viteza peste pietre te poate face sa ramai blocat sau iti poate accidenta masina. Manevrele trebuie sa fie foarte precise si trebuie sa stii exact ce ating cauciucurile in orice moment. Acest tip de off-road implica planificarea dinante a traseului pe care vei merge. De asemenea, trebuie sa fii atent ce tip de pietre intalnesti: cele ascutite si colturoase iti pot perfora cauciucurile, iar cele mari pot lovi partea de dedesubt a masinii. Pe de alta parte, miscarea dintr-o parte in alta cauzata de pietre poate duce la rasturnarea masinii.

Sursa: https://adventure.howstuffworks.com/outdoor-activities/off-roading/off-roading.htm

0
    0
    Cosul tau
    Cosul tau este golInapoi la magazin